Sälj dina biljetter Online

Uppdaterat: 10 maj

Vi ser en mycket tydlig och uthållig trend; konsumenterna förväntar sig moderna, intuitiva och bekväma lösningar på vardagliga problem och situationer. Som att boka inträde, köpa biljetter till evenemang eller skaffa årskort m.m. på nätet. Man uppskattar valmöjligheten att kunna köa virtuellt eller köpa sin garanterade plats på förhand, istället för att i sämsta fall vänta i regn och kyla. ☔


En anledning är den allmänna digitaliseringen och bekvämligheten. En annan är att yngre generationer förlitar sig på mobilen. Generation Z, personer födda ca 1995 och framåt, har växt upp i en värld med ständig tillgång till snabbt Internet. De gör i mycket hög grad sina inköp på nätet och sociala medier. Det är också den generationen som känner minst behov av att handla fysiskt över disk, Amazon har alltid funnits i deras liv (Amazon grundades 1994).

Norrvikens Trädgårdar och Parkens Zoo säljer årskort och biljetter digitalt
Äldre människor köper i mobilen

Även äldre generationer har förflyttat sitt köpbeteende till fördel för nätet och onlinehandeln. Den senaste tidens restriktioner, maxantal samt avstånd mellan sällskap har gjort att fler som tidigare har valt bort online-shopping nu har provat och insett fördelarna. Dels pga kraven på förköp och förbokning men också då antalet offline-alternativ har minskat. Den äldre generationen, köpstark när det gäller evenemang, tycks ha fått in vanan att handla på nätet i högre grad. ”Praktiskt och skönt” är en av motiveringarna.


Ett system. Allt-i-ett.


Entry Event Ticket är en kraftfull SaaS-plattform med biljettsystem, bokningssystem och kassasystem. Huvudfokus är att underlätta en så smidig och positiv upplevelse som möjligt för anläggningens gäster och kunder. Vi uppdaterar och lägger löpande till nya funktioner och API:er.


Vi får stort intresse från anläggningar och verksamheter som ofta har flera separata system för kassa, entré, bokning samt webbshop. Här är vi 4-i-1, och har så mycket nyttigt som möjligt samlat i samma ekosystem. Fördelarna med detta är dels rejäl kostnadseffektivitet men också besparingar i administration och mindre huvudvärk och moment när information ska matas manuellt mellan olika system. Utöver detta så hanterar vårt system inpassager, grindar och visering/kontroll av biljetter.

Zebra handdator och QR-kod
Medarbetare kan snabbt visera biljetter via handdator eller Android-enhet.

Vi märker på nya förfrågningar att behovet av att minska antalet system är stort. Det finns uppenbarligen stora besparingar att göra och många gånger kan man sänka sina kostnader till en bråkdel tillsammans med oss, men också göra väldiga vinster i konvertering, effektivitet, administration och ledningsarbete. Vårt system har hjälpt många verksamheter att enklare kunna planera och schemalägga, tack vare vårt verktyg för smarta rapporter. Positiv förändring via data.


Integrera omnikanal


Vi har stort fokus på att skapa smarta integrationer med andra stödsystem via API. Integration med bokföring och ekonomisystem, såsom Fortnox, Visma, Agresso och Raindance, är väldigt populärt då det underlättar arbetet för den som är ekonomiansvarig. Ett annat område är plattformar för kundundersökningar eller marknadsföring, t.ex. Mailchimp samt Apsis, där det går att automatisera och skapa personliga flöden och automatisk kommunikation via e-post, SMS eller RCS. Som affärsverksamhet så vill man dels ha hög kundnöjdhet 🙂 och gäster som återkommer i hög grad. En smidig upplevelse i kombination med att man blir extra uppmärksammad mellan besöken, ökar också viljan att spendera och på så sätt bli ännu nöjdare.


Stockholms stads simhallar

Det kan vara lockande att ta ut en extra bokningsavgift som dyker upp i det sista steget vid bokning online, vi förespråkar och rekommenderar starkt att man som besöksverksamhet eller simhall behandlar sina kunder lika oavsett kanal. Dvs oavsett om kunden kommer spontant till anläggningen eller väljer att boka och betala på förhand så bör priset vara samma. Det är vad gästen förväntar sig och Omnikanal är nutid. Den moderna gästen har ingen förståelse för bakomliggande tekniska utmaningar, och det finns en risk att irritera i onödan om man prissätter olika beroende på hur gästen vill genomföra sitt köp. Det finns en del systemleverantörer som belastar slutkund med en ”serviceavgift”, en avgift som går direkt till systemleverantören. Smart kan tyckas, men väldigt dumt tycker vi. Vi vet att konsumenten är klokare än så.


Välj den mest kostnadseffektiva checkouten


För oss är våra kunders ekonomi viktig. Därför har vi byggt en lösning där man som kund kan välja vilken checkout man vill ha, såsom Klarna, Nets Easy eller Nordea Connect. Det är vanligt att systemleverantörer erbjuder en enda lösning på checkout eller kortinlösen, eller att man som mellanhand hanterar pengarna och därmed tar ut ytterligare avgifter och en egen "dold" marginal - det tycker vi är fel. Vi vill att upphandlade priser och marginalvinter på betalningar ska tillfalla dig som kund till oss, och att den skräddarsydda lösningen konverterar optimalt för den specifika verksamheten. Ni kan således (med vår hjälp om ni vill) välja den checkout som ger er bäst pris/prestanda utan att vi lägger oss emellan och tar ytterligare marginal på betalningarna från era gäster.

Maritiman och Kreativum säljer framgångsrikt biljetter och presentkort online

Istället för att lägga sin digitala biljettförsäljning på en generell plattform där leverantörens varumärke framhävs så har vi valt en lösning där man får sin egen unika webbshop och egna optimerade marknadsplats för evenemangsbokning och försäljning av inträden och biljetter. Att få sin designade webbshop men sin inarbetade grafiska profil kan ta något längre tid att sätta upp än en generisk sida som en i mängden, men resultatet blir så mycket snyggare och tryggare - och ofta till en tiondel av priset per såld biljett via vår plattform. Kombinerat så blir skillnaden och effektiviteten enorm. Vi har också genomgående sett att majoriteten av köpen sker i mobilen, och vi har optimerat därefter för olika enheter med responsiv design.


Betalmetoder och betaltjänster


Vi erbjuder givetvis alla populära betalningslösningar, kontaktlösa och säkra betalningar inkluderat. Vi kan tydlig se att Swish på kort tid blivit dominerande som ett smart och kontaktlöst alternativ när det kommer till betalningar generellt. En bidragande orsak är att Swish fungerar både fysiskt och i butik, samt för evenemang, inträden och biljetter online. Vi har därför integrerat den senaste versionen av Swish för handel direkt i ekosystemet, så att våra kunder och anläggningar också får full spårbarhet på varje enskild Swish-transaktion, istället för det traditionella sättet där alla Swish-betalningar kommer i en klump till bankkontot. Med vår lösning så får du också direkt feedback på att betalningen är gjort, även om den görs i kassan - och ingen manuell kontroll eller titt i gästens mobil behövs således.


Den absoluta majoriteten av gäster vill betala kontaktlöst om möjligheten finns (dvs slippa hantera kontanter eller behöva slå in sin kortkod på en terminal) och att erbjuda det tycks därmed ge nöjdare gäster. Vi kan också se att användandet av Wallets såsom Apple Pay ökar mycket kraftigt, även om det är från låga nivåer. Entry Event följer utvecklingen mycket noga och kommer att implementera nya betalsätt så fort konsumenterna vill så att ni som driver simhall, gym, kulturhus, museum, djurpark, nöjespark, konsthall, Science Center eller annan verksamhet kan fortsätta vara konkurrenskraftiga och tillgängliga. Oavsett om man är kommunal förvaltning eller privat kommersiell aktör så är invånarna och konsumenterna desamma.


Varumärkesspecifik webbshop och biljettförsäljning

Astrid Lindgrens Värld:s mobila biljettförsäljning

En unikitet är att själva onlinebokningen eller webbshoppen följer er grafiska profil och att den är helt integrerad med eventuell kassa, administration och statistik. Det innebär t.ex. att om man som arrangör har ett begränsat antal biljetter eller maxtak så blir säkerheten och tryggheten optimal, då alla sålda biljetter dras från samma pott. En annan fördel är att man får all försäljning synlig i en grafisk dashboard där ledningen också i realtid och på språng i mobilen exempelvis kan se hur en viss dag utvecklar sig besöks- och försäljningsmässigt. I sin tur går det att skapa ett flöde istället för flera till bokföring, fakturering och andra supportsystem. Vill man ta ut svängarna ordentlig och/eller bygga sin webb helt själv eller i egenskap av webbyrå, då har vi Entry Event e-commerce API.


I arbetet med att skapa trygg och säker park eller anläggning så är biljettförsäljningen online ett vitalt verktyg. Det ska vara enkelt att köpa och boka ankomsttid i våra kunders biljettshop! Vår rekommendation är samtidigt att man ser över sitt besöksmål och använder det digitala som en del av besöksupplevelsen för maximal konvertering. Ett exempel är om man driver simhall, är att kombinera sin e-handel och förköp online med en genomtänkt rutin för spontanbesök och drop in. Ett annat för exempelvis parker där den stora mängden gäster ibland kommer inom ett kort tidsfönster är att skapa "speed lanes" för de gäster som köper på förhand, och ha självbetjäning där gästen scannar sin QR-kod vid inpassage - detta har mottagits mycket positivt av marknaden och gästerna, och ger mer tid inne i anläggningen eller parken. 🌞 Vill verksamheten ha större kontroll så går det att ha medarbetare som snabbt och effektivt viserar biljetter via en mobil.


Kontakta oss för fler insikter om biljettförsäljning 🎟